maanantai 10. syyskuuta 2012

Kolarinmatka syksyllä 2012

31.8 Pe   Ajo Kajaaniin, jossa leipomokahvilassa lohipiirakat ja munkit kahvin kera. Jatkomatka Kuusamoon, yöpyminen hotelli Kuusamossa. Illalla pitsat paikallisessa pitseriassa. Sekä Kajaanissa että Kuusamossa kirpputoreilla, mukaan 6 kirjaa:
Utrio: Ruma kreivitär
Hietamies: Kylä järvien sylissä
Hietamies: Siniset Viipurin illat
Railo: Kuolemattomuuden puutarha  1943
Vaaskivi: Yksinvaltias, osat I ja II,  5.p 1945

1.9 La  Tulo Kattilakoskelle. Iltakävely, saunan lämmitys ja kylpeminen ilman uintia.

2.9 Su  Käynti Ruotsin puolella Ica-kaupassa, josta etenkin poroa ja hevosenlihaa (joka on minusta maukkaampaa kuin poro), sekä katkarapusalaattia.   Kolarista ruokaa ja Helsingin Sanomat, myös lauantain HS Kuukausiliitteen ja sen ristikon takia. Kolarissa luin myös sähköpostini läppäristäni, mökillä ei ole yhteyttä. Paikalliskävelyä.  Illalla Borgiat televisiosta.

3.9 Ma  Ajo Ylläsjärven kautta maisematietä Äkäslompoloon, jossa Jounin kaupalta haimme kaksi kanisteria vettä ulkotakaseinästä ja sisältä hieman evästä. Siitä Kellokkaaseen, jossa selvitimme tulevien vaellusten reittitilannetta. Ja kävelimme Ylläslompolon luontopolun,  noin 3,5 km.  Mökille syömään ja iltaoleilemaan.

4.9 Ti  Neljä ja puoli tuntia vaellusta Kellokkaan luontokeskuksesta  Kellostapulin ympäri, etupäässä pitkin Seitakierrosta. Kahvit Varkaankurun laavulla ja makkaranpaistoa Kesänkijärven laavulla. Illalla sauna.

5.9 Ke Kukastunturipäivä, autolla Äkäslompoloon Navettagallerian pysäköintipaikalle ja siitä vaellukselle. Kahvit tunturin laella tutun männyn alla. Makkaranpaistoa Kotamajan laavulla. Vaelluksen kesto 5 tuntia. Mökille Ylläsjärven ja Eelin kaupan kautta.

6.9 To  Telatiellä, vaellus Särkilehdon laavulle ja takaisin, noin neljä tuntia. Laavulla kahvit. Matkalla peilipuu ja entisestään rapistuneempi saani. Illalla lukemista, ristikontekoa ja lepäämistä.

7.9 Pe  Ajo Kolariin, ensin kiersimme Kolarin luontopolun, kolme ja puoli kilometriä. Sitten Wood Jewell-nimisessä tehtaanmyymälä-kahviossa luin sähköpostit ja ostimme postikortteja ja erinäisiä tarvikkeita. Kahvitkin joimme. Siitä ajoimme Ruotsiin ja ostimme Ica-kaupasta erinäisiä ruokatuotteita kotiin. Ilta rauhassa mökillä.

8.9 La  Ylläslompolossa eräänlaisilla maaseutumarkkinoilla, ostimme mm.  puikulaperunoita ja Tiinan veljeltä erinomaista leipää. Mökin siivous ja saunassakäynti.

9.9 Su Ajo Kuopioon suurempia pysäyttelemättä. Ruokailu Kempeleen ABC-asemalla, kahvit kauniilla järvenrantapysäköintipaikalla termospullosta. Kotona noin klo 19.