torstai 18. lokakuuta 2012

Tallinnanmatka 14-18.10. 2012

Su 14.10  Junalla Helsinkiin, missä laivan lähtöä odotellessamme kävimme Luonnontieteellisessä museossa. Kannatti käydä. Raitiovaunulla Länsisatamaan ja Starilla yli lahden. Iltaruoaksi haimme hotellihuoneeseen (Park Inn Central) ruokakaupasta lohivoileipäkakun, olutta, vettä ja brandya. Syötyämme kävelimme vielä Raekojalle.
Ma 15.10 Aamupalan jälkeen menimme kumpikin parturiin. Lyhyttukkaisina siitä kahville Kirjastokahvilaan. Tämän jälkeen hain Livikosta 4 pulloa tuliaisia itselleni, Pirkko osti kuusi siideriä. Iltaruoan söimme Peppersackissa, josta tuli myös jokareissuinen käyntiravintola.

Ti  16.10 Aamukävelimme Keskturgille, mistä emme mitään ostaneet. Sieltä huoneeseen ja ratikalla Lennusadamaan.

Todella hieno ja käymisen arvoinen paikka, huippuna sukellusvene, jossa myös sisällä kävimme.

Kahville osuimme Kalamajan kaupunginosassa Pagarikoda-nimiseen leipomon kahvilaan. Olipa mainio paikka. Iltaruoan söimme turhauttavan vaeltelun jälkeen Grande Pizzassa. (Hell Hunt on hylätty seinälle pystytetyn valtavan screenin takia)
Ke 17.10  Satoi klo neljääntoista  asti. Teimme märän kävelyn ja luimme huoneessa. Sateen lakattua joimme Energiassa kahvit, vaikkakin petyimme hieman. Lihapirugas oli raaka ja Vana Tallinn kallistunut.  Ratikalla menimme Kadriorgaan, kävelimme Rusalkalle ja siitä rantoja pitkin takaisin kaupunkiin.

Iltaruokana dolmadosit Ses Besissä. Pirkon halvat olivat paljon paremmat kuin minun kalliit (sain maistaa toisiakin). Olut oli hyvää ja Saaremaa-vodkaa saimme ruokaryypyiksi.
To 18.10 Aamupalan jälkeen pakkaus ja laukkujen veto kauppaan, josta Pirkko osti ruokatarvikkeita kotiin. Star lähti ajallaan, laivamatka meni rutiinilla, ratikalla asemalle, jossa joimme pullakahvit ja nousimme junaan. Vaihto Kouvolassa ja loppumatka asemalta kotiin taksilla.