4.
Waltari Mika: IHMISKUNNAN VIHOLLISET II ****
370
s. Wsoy 1964 AK
Kidutusta
ja väkivaltaa teos on täynnä. Kristittyjen vainoa ja vallanhimoa,
ihmisen pahuutta (muidenkin kuin keisari Neron) ja kieroutta. Saattaa
olla todenmukaista. Väkivalta kuvataan elämään kuuluvana asiana. Lukijan ihmisusko ponnahti taas pari piirua
alas päin. Oma, isältä peritty, 50 vuotta sitten ensimmäisen
kerran lukemani kirja.
5.
H. R. Halli: VIIDES
JA VIIMEINEN UHRI ***
265
s. Karisto 1942 YV
Lähinnä
poliisiromaani, jossa tieteispuolelle teoksen painaa murhatapa –
keino murhata ihminen keskeyttämällä hänen ”elintoimintansa”
tietynlaisella eristämisellä. Poliisi on letkeä tyyppi ja
eräänlainen keksijä Kosmos Killinen veikeä kylähullu. Ei Kosmos
ketään tapa, vaan tohtori Mauro. Syy jäi minulle epäselväksi,
ellei sitten tappanut kokeilumielessä. Oma.
6.
Pulla Armas J.: ”JA
PÖH!” SANOI SOTAMIES RYHMY ***
112
s. Karisto 1998 (1940) Kokoomateoksessa YK
Leppoisaa
menoa, sotapropagandaa. Kaksi urheaa suomalaista soturia pitävät
pilkkanaan Neuvostoliiton armeijaa, etenkin naiskomissaari
Vengrovskaa. Sissikierros Mörökölli-kissan kanssa heitetään ja
pelastetaan pari suomalaista ryssien kynsistä. Huumorilla tämä
teksti pitää lukea. Oma.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti