maanantai 6. maaliskuuta 2017

Norjassa noin 50 vuotta sitten

Ensimmäisen varsinaisen ulkomaanmatkan teimme vaimon kanssa Norjaan. Lautalla yli Tukholmaan, siellä autolla Osloon ja kohti pohjoista. Hienoin taival oli Bergenistä Trondheimiin. Myöhemmin ajoimme sen toiseenkin kertaan. Kuvat ovat matkalta, kamerakin otti mustavalkoisia kuvia. Autona oli Datsun, ikävä sanoa, mutta kehno maanantaikappaleauto.

Kesällä olimme matkalla, ja ihmettelimme lunta. Piti oikein käydä lumipallojakin tekemässä.

Lautoilla menimme monenkin vuonon ylitse, erään vuonon pohjoisrannalla oli tämä komea patsas. Niin kauan on matkasta, etten tiedä, kuka miekkamies siinä merelle katselee.
Muistan hyvin, että Geirangerin vuono (ei yllämainittu) oli todella upea ja hieno, mutta jostain syystä en löydä siitä yhtään kuvaa.

Hauska oli katsella virtaavia jokia ja koskia ja putouksia. Mistä lie tämäkin, ei muisti kanna.

Menomatkalla toki Oslossakin kävimme suurimmat nähtävyydet katsomassa. Kuva Vigeland-puistosta. Muistaakseni kävimme myös Kontikia katsomassa sekä viikinkimuseossa.

Peseytymiset hoidimme luonnon tarjoamissa suihkuissa. Eikä yksikään uppotukki pudonnut päähämme.

Jo tuohon aikaan kävin mielelläni kirkkoja katselemassa. Kauniita olivat norjalaisten vanhat puukirkot.

Lepohetki paikassa, missä tie ylittää kosken.  Usein eväämme söimme tällaisilla paikoilla. Ei meillä vielä trangiaa ollut, retkigrilli taisi olla makkaroiden paistoa varten.

Teltassa tietenkin yömme vietimme, ei meillä ollut hotelleihin varaa. Eikä aina leirintäalueellekaan, vaan pystytimme majapaikkamme johonkin rauhaisaan nurkkaukseen. Toki kunnon vaahtomuovipatjat oli mukana. Ei minusta ollut silloinkaan futonillamakaajaksi.

Summittaiseen järjestykseen nämä kuvat sattuivat. Viimeiseksi siis osui tämä rauhallinen tunturijärvimaisema jostain päin Norjan kuningaskuntaa.
Pohjois-Norjassakin olemme myöhemmin ajelleet, mutta tämä Bergen - Trondheim-osuus on kaikkein mielenkiintoisin. Kunpa ehtisi sen vielä kerran kulkemaan. (Rohkenen epäillä)